Sabtu, 9 Februari 2013

NURKILAN RASA


Aku bukanlah orang yang hebat tapi aku mahu belajar dari orang-orang yang hebat..
Aku adalah orang biasa tapi aku ingin menjadi orang yang luar biasa..
Dan aku bukanlah orang yang istimewa tapi aku ingin membuat seseorang menjadi istimewa..


Lebih kusyuk dengar lagu tidak semestinya turut mengabaikan alunan Azan yang merdu..
Lebih suka lepak, tidur, tengok tv tidak semestinya lalai dari ibadah kepada ALLAH..
Lebih suka menyanyi tidak semestinya melupakan zikir & selawat..
Manusia biasa melihat atas, melihat bawah, melihat kiri dan kanan..
ada pula yang pandai melihat dari atas dan melihat dari bawah terhadap sesuatu perkara..

Tapi mereka sering terlupa untuk melihat diri sendiri..
Begitu mudahnya prasangka buruk manusia..


Masinnya air laut tak dapat memasinkan isi ikan. 
Tetapi setelah ikan mati secubit garam sudah cukup untuk memasinkannya.
Begitulah hati kita,
Hati yang hidup tidak dapat dinodai,
Hati yang mati mudah saja dipengaruhi.
Hati yang dipilih Allah untuk mendapat hidayahNya, akan mudah saja untuk menyesali dosanya. 

Semoga Allah memelihara hati kita dari mazmumah.

Sesungguhnya sebahagian perkataan itu ada yang lebih keras dari bata, lebih tajam dari tusukan jarum, lebih pahit dari jadam dan lebih panas dari bara. Sesungguhnya hati adalah ladang, maka tanamlah ia dengan perkataan yang baik, kerana jika tidak tumbuh semuanya (perkataan yang baik) tetapi tumbuh sebahagiannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan