Selasa, 18 September 2012

ZIKIR, ISTIGHFAR & SELAWAT

Cahaya hatiku zikir, istighfar dan selawat..




Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

Demi Allah, sesungguhnya aku meminta ampun dan bertaubat kepadaNya setiap hari lebih dari 70 kali.

Sabdanya yang bermaksud:



Wahai manusia, Bertaubatlah kamu kepada Allah! Sesungguhnya Aku bertaubat kepadaNya setiap hari 100 kali.

Sabdanya yang bermaksud: "Sesiapa yang membaca:

Maksudya:



Aku minta ampun daripada Allah yang tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain daripadaNya, yang hidup dan yang menguruskan makhlukNya dan aku bertaubat kepadaNya.

nescaya Allah ampunkan dosanya sekalipun dia telah lari dari medan peperangan”.



Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud:



Waktu yang paling hampir antara Tuhan dengan hambanya ialah pada akhir malam. Kalau kamu mampu untuk berzikir kepada Allah pada waktu itu hendaklah kamu lakukan.

Sabdanya yang bermaksud:



Keadaan yang paling hampir antara seorang hamba dengan Tuhannya ialah sewaktu dia sujud. Maka perbanyakkan doa pada waktu itu.

Sabdanya yang bermaksud:



Sesungguhnya hatiku lupa (tidak ingat kepada Allah) dan sesungguhnya aku meminta ampun daripada Allah setiap hari 100 kali.


.:Fadhilat beristighfar:. 

1. Sabda Rasulullah SAW : "Siapa yang melazimkan amalan istighfar 70 kali sehari, dia tidak akan ditulis sebagai orang yang lupa (nyanyuk)." Sebelum nyanyuk di hari tua, amalkan sejak muda-muda lagi. Rasulullah SAW menganjurkan kita beristighfar 70 atau 100 kali sehari. Baginda sendiri melakukannya lebih dari 100 kali sehari. Adalah diingatkan untuk mencapai target ini, eloklah kita menjadualkan amalan zikir ini dalam amalan-amalan harian kita.


2. Sabda Rasulullah SAW : "Siapa yang melazimkan amalan istighfar, akan dikeluarkan Allah dari sifat ham dan hazan. Sifat ham bererti gelisah yang tidak menentu yang sering melanda kaum wanita. Sifat hazan bererti berdukacita"Fadilat Selawat - untuk renungan Rasulullah S.A.W telah bersabda bahwa, "Malaikat Jibril, Mikail, Israfil dan Izrail A.S. telah berkata kepadaku. Berkata Jibril A.S. : "Wahai Rasulullah, barang siapa yang membaca selawat ke atasmu tiap-tiap hari sebanyak sepuluh kali, maka akan saya bimbing tangannya dan akan saya bawa dia melintasi titian seperti kilat menyambar."Berkata pula Mikail A.S. : "Mereka yang berselawat ke atas kamu akan aku beri mereka itu minum dari telagamu."Berkata pula Israfil A.S. : "Mereka yang berselawat kepadamu akan aku sujud kepada Allah S.W.T dan aku tidak akan mengangkat kepalaku sehingga Allah S.W.T mengampuni orang itu."Malaikat Izrail A.S pula berkata : "Bagi mereka yang berselawat ke atasmu, akan aku cabut ruh mereka itu dengan selembut-lembutnya seperti aku mencabut roh para nabi-nabi."Apakah kita tidak cinta kepada Rasulullah S.A.W.? Para malaikat memberikan jaminan masing-masing untuk orang-orang yang berselawat ke atas Rasulullah S.A.W.

Dengan kisah yang dikemukakan ini, semoga kita tidak akan melepaskan peluang untuk berselawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W. Mudah-mudahan kita menjadi orang-orang kesayangan Allah, Rasul dan para malaikat.    


                                           



سُبْحَانَ اللهِ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ ، وَ لآ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَاللهُ أَكْبَرُ 
Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah  hati menjadi tenteram. (al-Ra`d:28)



Benarlah firman Allah bahawa hati akan tenteram dgn sentiasa mengingati-Nya..Bagaimanakah cara mengingati Allah yg menyebabkan hati kite jadi tenang dan tenteram itu???Wahai saudaraku..jgn kite terkeliru di sini,mengingati Allah di sini bukanlah hanya dgn menyebut nama Allah,tp mngingati Allah di sini adalah dengan mengerjakan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya..barulah hati jadi tenang..
Sebagai contoh,kite mengingati Allah dgn mengerjakan solat fardhu dan sunat,membaca al-Quran,berzikir,bersedekah dan pelbagai lagi amalan2 soleh yg lain..maka Allah berfirman bahawa dengan cara ini,hati kite akan menjadi tenang..btul x sahabat2??
Sebab itulah,kite biasa mendengar orang yg tidak mengerjakan solat,selalu melakukan perbuatan yg tidak disukai oleh Allah dan sebagainaya,hatinya tidak akan tenang dan jiwa sentiasa kacau..dalam keadaan beginilah syaitan mudah untuk membisikkan kejahatan ke dalam diri kite dn kite akan mudah terhumban ke dalam lembah kebinasaan..oh,betapa mendalam dn bermaknanya kata2 Allah ini yg menjadi benteng agar kite selalu beringat..betapa sayangnya Allah pd hamba2-Nya…
Mari sama2 kite perhatikan maksud zikrullah itu sendiri:
Al-Mawardi mentafsirkan “zikrullah”  dengan maksud ketaatan, balasan dan janji Allah SWT.
Sementara Ibn Asyur  mengatakan  “zikrullah”   bermaksud perasaan takut dan menjaga diri dengan melakukan suruhan dan meninggalkan larangan. Ia juga bermaksud al-Quran dan zikir dengan lidah.
Ringkasnya,  “zikrullah”    bermaksud  kita  menguatkan hubungan dengan Allah SWT  dengan tunduk dan patuh kepada agamaNya dan pengertiannya tidak tertumpu hanya kepada maksud zikir dengan lidah sahaja.
Kite diajar utk tidak sesekali meninggalkan berzikir kepada Allah kerana zikir dapat mengubat penyakit hati yg terdapat dalam diri manusia seperti riak,takbur,ujub,bangga diri dan sebagainya..di sini ana nk tegaskan jgn sesekali kite tidak berzikir dalam masa 1 jam,1 hari bahkan sepanjang masa walaupun kite hanya menyebut nama Allah tnpa mengingati-Nya atau tanpa menghadirkan Allah dalam hati kite…
Tetapi,harus diingat,tuntutan zikir adlh di mna mulut menyebut kalimah zikir dan hati mengingati Allah..Kalimah zikir yg paling ringkas adlh:SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH LAILAHAILLALLAH ALLAHUAKBAR WALAHAWLAWALAQUWWATAILLABILLAHILA’LIYYILA’ZIM…mudah bukan???jom sama2 amalkan di mana jua tak kire masa…:)
Apbila kite mnyebut nama Allah,ketahuilah bahawa Allah akan mengangkat dari 100 hati yg lalai kepada Allah..wah!betapa hebatnya ziikrullah!!!
Saudaraku..perlu diingat juga di sini bahawa janganlah kite sesekali meninggalkan bacaan al-Quran kerana ia merupakan zikir yg paling utama dan pintu kepada tauhid dan hidayah Allah..kalau rasa malas sangatpun,bacalah beberapa ayat pun jadilah dalam sehari..tetapi,jika diperhatikan..tidak malukah kite pd Allah..Allah mngurniakan pelbagai nikmat kepada kite di atas muka bumi ini,tp kite hnya beramal sedikit shja..Allah..malunya kite mnjadi hamba yg tercorot begitu..lakukanlah amal2 soleh yg istiqamah dan rajin kepada Allah supaya Allah mengenali kite dn dapat memberi syafaat kepada kite di akhirat kelak..perumpaannya seperti apbila kite berbuat baik kepada jiran,memberinya bermacam2 hadiah,maka jiran kite itu pasti seronok dan akan mengingati kebaikan kite serta mengenali kite smpai bile2..begitu juda dgn pencipta kita,Allah Azza Wa Jalla…sebab itulah kite dituntut utk melaksanakan HABLUMMINALLAH WA HABLUMMINANNAS…jg hubungan dgn Allah dn sesama manusia…
Kesimpulannya…
tinggal zikir bererti MATI..
hidupkan zikir bererti HIDUP..

1. Mendapat keredaan Allah dan memperoleh ketenangan pada hati serta dapat merasakan kelazatan iman di dalam jiwa.
2. Menimbulkan kejernihan, kemanisan pada hati dan wajah.
3. Mendapat kasih sayang, kecintaan serta keampunan daripada Allah serta dimurahkan rezekinya.
4. Mendapat pembelaan daripada Allah apabila seseorang itu berada di dalam kesusahan dan kedukaan.
5. Mendapat penghormatan dan doa daripada sekalian malaikat.
6. Dapat merasakan kebesaran, keagungan, kehebatan dan kekuasaan kerajaan Allah.
7. Mendapat nur (cahaya) daripada Allah di dunia, alam barzakh dan titisan sirat nanti.
8. Dapat menjadi pendinding dan perisai dari neraka.
9. Dapat mendekatkan diri kepada Allah untuk membuka pintu masuk segala kebaikan.
10. Dapat menghalau dan mematahkan gangguan syaitan dan niat buruk terhadap diri kita.
11. Dapat menghilangkan kerunsingan dan keresahan hati.
12. Dapat menjauhkan diri daripada segala kebimbangan dan ketakutan.
13. Dapat membersihkan hati daripada segala kekotoran dan menghapuskan dosa dan maksiat kecil.



Petua: Dr FaDZIlaH kAMsAH
Sebelum tidur, amalkan selalu membaca selawat nabi paling kurang dalam kiraan 100 kali.
Menurut Dr Fadzilah Kamsah, cara ini dapat memurahkan rezeki, menenangkan fikiran yang runsing serta membuat orang sayang pada kita.
Orang yang hatinya bersih, pasti disenangi orang lain walau di mana jua dia berada.
Kesan jangka masa panjang, bacaan selawat dengan kerap membuat fikiran kita bebas dari unsur-unsur fikiran negatif, membuat kita sentiasa bersangka baik pada situasi-situasi dalam hidup kita.
Sikap suka bersangka baik dapat dibina dengan mengamalkan bacaan selawat. Rutin ini dapat mencetus sikap berfikiran positif, iaitu sikap yan paling perlu dalam usaha kita membina kecemerlangan.


.:Fadilat Selawat:.

1. Rasulullah SAW akan membalas dengan 10 selawat untuk setiap selawat daripada umatnya ke atas Baginda.

2. Allah akan mengangkat 10 darjat untuk setiap selawat daripada hamba-Nya.
3. Malaikat juga akan turut membacakan selawat ke atas orang yang berselawat.
4. Doa yang disertai dengan selawat akan diperkenankan oleh Allah.
5. Mendapat tempat yang dekat dengan Rasulullah pada hari kiamat.
6. Allah akan menggandakan limpah kurnia dan rahmat-Nya pada mereka yang berselawat.
7. Terselamat dan terpelihara daripada segala yang mendukacitakan dari hal keduniaan mahupun akhirat.
8. Allah akan meluas dan melapangkan rezeki daripada sumber yang tidak diketahui.


ZIKIR DALAM 7 KEADAAN.
Seorang ahli zikir, Asy-syaikh Al-Faqiih Al-Laithi pernah berkata : ‘sesiapa yg memelihara (selalu mempergunakan) tujuh aneka kalimah berikut yang digunakan dalam 7 keadaan , maka InsyaAllah akan tergolong kalangan mulia menurut pandangan Allah dan para malaikatNya, dan Allah akan terus mengampuni dosanya sekalipun bak buih lautan luas, seterusnya dia akan termasuk orang yg memperoleh kemanisan iman InsyaAllah juga mendapat keredhaan pada hidup dan matinya.
7 kalimah itu adalah :
  • Bismillahhirrahmannirahim – Ketika memulai sesuatu perkara yang baik.
  • Alhamdulillahhirabbila’lamin – Ketika sudah selesai sesuatu perkara yang baik.
  • Astghfirullahhala’zin – Ketika melakukan perbuatan yang dosa dan sia-sia.
  • InsyaAllah – Ketika hendak berjanji atau melakukan sesuatu kerja.
  • LahaulawalaQuwwatailbilah – Ketika mengahadapi sesuatu kerja yg agk sukar,
  • Innalillahiwainnalillahirajiu’n – Ketika ditimpa sesuatu dugaan.
  • Lailahaillah, muhammadurrasullah – Setiap masa.. siang dan malam.. susah dan senang..
Zikir Harian

JUMAAT : YA ALLAH – 1,000 KALI, ALLAH HAMPIR KEPADA KITA, ALLAH BERI KITA SOLAT, ISLAM, RAJIN, SUKA, LAZAT, BERAMAL IBADAH, TIDAK MALU TUTUP AURAT BAGI PEREMPUAN.

SABTU : LAA ILAHA ILLA ALLAH – 1,000 KALI, 
SENANG HATI, AMAN DAN TENTERAM.

AHAD : YA HAYYU YA QAYYUM – 1,000 KALI,
ALLAH HIDUPKAN KITA DAN BERI PELIHARAANNYA.

ISNIN : LAA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLA HIL ALIYYIL AZIM – 1,000 KALI, 
SATU KALIMAT UMPAMA SATU BUKIT UHUD. BANYAK KALI SEBUT HILANGLAH SIFAT MENUNJUK-NUNJUK, KEJI, RIAK, TAKABBUR, SAYANGKAN DUNIA DAN SEBAGAINYA.

SELASA : ALLAHUMMA SOLLI ALA MUHAMMADIN ABDIKA WARUSULIKA NABIYYI WA UMMIYYI WA’ALA ALIHI WASOHBIHI WABARIK WASALLIM – 1,000 KALI,
ALLAH AMPUNKAN DOSANYA SATU TAHUN (KALAU NAK PENDEK SELAWAT KE ATAS NABI)

RABU : ASTAGHFIRULLAH AL’AZZIM AL-LAZI LAA ILA HA ILLA HUWAL HAYYUL QAYYUM – 1,000 KALI,
SATU KALI SEBUT HILANG SATU TITIK HITAM DALAM HATI KITA. SATU TITIK HITAM ADALAH DARI SATU DOSA, JIKA TIDAK MEMINTA MAAF (MENGHILANGKANNYA) WALAUPUN SEMBAHYANG,KITA AKAN MASUK NERAKA SELAMA MANA TITIK HITAM TERSEBUT BERADA DALAM HATI KITA.

KHAMIS : SUBHANALLAHIL AZIMI WABIHAMDIH – 1,000 KALI,
ALLAH AMPUNKAN DOSA SEBANYAK BUIH DILAUT, DAN SATU KALI SEBUT TUMBUH SATU POHON SYURGA UNTUK KITA DI TAMAN SYURGA.

ALUNAN ZIKIR MUNAJAT



ZIKIR TAUBAT


sumber gambar: carian google


sumber gambar: pakcikli00.wordpress.com



sumber gambar: carian google


Zikir Munajat & Zikir Taubat

سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ للهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ
Maha Suci Allah dan segala pujian bagi Allah serta tidak ada Tuhan
melainkan Allah dan Allahlah Yang Maha Besar
اللهُ ، اللهُ ، اللهُ ، يَا اللهُ
Allah , Allah , Allah , Ya Allah
حَسْبِيْ رَبِّيْ جَلَّ اللهُ ، مَا فِيْ قَلْبِيْ غَيْرُ اللهِ ، نُوْرُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ
Cukuplah Allah Yang Maha Agung sebagai Tuhanku , Tiada di dalam
hatiku melainkan Allah dan nur (cahaya) Muhammad s.a.w.
تُبْنَا إِلَى اللهِ وَرَجَعْنَا إِلَى اللهِ وَنَدِمْنَا عَلَى مَا فَعَلْنَا
Kami bertaubat kepada Allah dan kami kembali kepada Allah , dan kami menyesal
di atas apa yang telah kami lakukan
فَسُبْحَانَ مَنْ لاَ يَقْدِرُ الْخَلْقُ قَدْرَهُ
Maha Suci Allah Yang mana tiada kekuasaan makhluk yang boleh mengatasi kekuasaan-Nya
وَمَنْ هُوَ فَوْقَ الْعَرْشِ فَرْدٌ مُوَحَّدٌ
(Iaitu) Dialah satu-satunya yang bersemayam di atas ‘arasy yang diesakan
مَلِيْكٌ عَلَى عَرْشِ السَّمَاءِ مُهَيْمِنُ
Raja Maha Gagah Yang Menguasai kerajaan langit
                                     لِعِزَّتِهِ تَعْنُو الْوُجُوْهُ وَتَسْجُدُ
Kerana kebesaran-Nya itu (maka) tunduk dan sujudlah segala makhluk (wajah-wajah)
حَسْبِيْ رَبِّيْ جَلَّ اللهُ  ، مَا فِيْ قَلْبِيْ غَيْرُ اللهِ ، نُوْرُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ
Cukuplah Allah Yang Maha Agung sebagai Tuhanku , Tiada di dalam
hatiku melainkan Allah dan nur (cahaya) Muhammad s.a.w.
لَيْسَ لَهَا مِنْ دُوْنِ اللهِ كَاشِفَةٌ
Tidak ada yang lain (dihatiku) melainkan Allah sebagai tempat pemberi hidayah
لَا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِيْنُ
Tiada Tuhan melainkan Allah Raja Yang Maha Besar
مُحَمَّدٌ رَسُوْلُ اللهِ صَادِقُ الْوَعْدِ اْلأَمِيْنُ
Nabi Muhammad itu Rasul Allah yang benar segala janji-janjinya lagi dipercayai
أَسْتَغْفِرُ اللهَ إِنَّ اللهَ كَانَ تَوَّابًا
Aku memohon ampun daripada Allah sesungguhnya Dia Maha Penerima Taubat


إِلَهِيْ لَسْتُ لِلْفِرْدَوْسِ أَهْلاً
Wahai Tuhan ku tak layak ke syurga Mu
وَلاَ أَقْوَى عَلَى نَارِ الْجَحِيْمِ
Namun tak pula aku sanggup ke neraka Mu
فَهَبْ لِيْ تَوْبَةً وَاغْفِرْ ذُنُوْبِيْ
Ampunkan dosa ku terimalah taubat ku dan ampunkan dosa-dosaku
فَإِنَّكَ غَافِرُ الذَّنْبِ الْعَظِيْمِ
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar

20 ulasan:

  1. Alhamdulillah terima kasih atas perkongsian..

    BalasPadam
  2. terima kasih atas perkongsian ini

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. subhanalloh........walhamdulillahu...allohuakbar....


    kunjungi blog saya juga sodaraku....


    nendisuhendi.blogponsel.net

    BalasPadam
  5. Mohon kongsi bersama ye..terima kasih

    BalasPadam
  6. Zikir dan selawat merupakan amalan yang perlu kita lakukan setiap hari. InsyaAllah.

    BalasPadam
  7. MashaaAllah...syukran jazilan..mohon share ya🌹

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah, satu koleksi zikir yg lengkap Dan padat untuk dijadikan panduan amalan harian.

    BalasPadam
  9. Alhamdulillah...zikir yang lengkap sempurna untuk kita jadikan amalan seharian.

    BalasPadam
  10. Alhamdulillah, sama2 kita fahami maksud zikir2 kita supaya dlm setiap lafaz zikrullah mampu didatangkan Allah dlm hati kita.. Aminn..

    BalasPadam
  11. Yuk Merapat Best Betting Online Hanya Di AREATOTO
    Dalam 1 Userid Dapat Bermain Semua Permainan
    Yang Ada :
    TARUHAN BOLA - LIVE CASINO - SABUNG AYAM - TOGEL ONLINE ( Tanpa Batas Invest )
    Sekedar Nonton Bola ,
    Jika Tidak Pasang Taruhan , Mana Seru , Pasangkan Taruhan Anda Di areatoto
    Minimal Deposit Rp 20.000 Dan Withdraw Rp.50.000
    Proses Deposit Dan Withdraw ( EXPRES ) Super Cepat
    Anda Akan Di Layani Dengan Customer Service Yang Ramah
    Website Online 24Jam/Setiap Hariny

    BalasPadam
  12. Alhamdulillah terima kasih😆♥️

    BalasPadam